Transport publiczny w Londynie jest bardzo rozbudowany, bardzo zatłoczony i bardzo drogi. Żeby się w tym wszystkim połapać poniżej kilka wskazówek od nas. A lubiącym wyzwania polecamy oficjalną stronę Transportu publicznego w Londynie: www.tfl.gov.uk. Jest nawet wersja po polsku:www.tfl.gov.uk/travel-information/other-languages/polski.
Transport publiczny w Londynie – ile kosztuje bilet na autobus i metro
Tabelkę z cenami na wszystkie strefy możecie pobrać stąd: Cennik przejazdów w Londynie
Cena biletu w Londynie zależy od tego:
1. jak płacimy za przejazd – bilet jednorazowy, karta Oyster pay as you go czy Travelcard
2. czym jedziemy – autobusem czy metrem
3. skąd i dokąd jedziemy – w obrębie których stref
4. kiedy jedziemy – w godzinach szczytu czy poza
Transport w Londynie – Bilet jednorazowy
To bilet kartonikowy, ważny na jeden przejazd autobusem lub metrem, można go kupić w automacie na stacji metra lub u kierowcy autobusu. Jest to najdroższa opcja płacenia za bilet. Mówiąc wprost jest to totalne ździerstwo i do zaakceptowania tylko gdy wracasz po imprezie nocnym autobusem i zapomniałeś wcześniej doładować Oystera. Wtedy jakoś można przeboleć te 2,40£ zamiast 1,45£…
Londyn – Jak działa karta Oyster
Korzystanie z karty Oyster jest najtańszą opcją płacenia za pojedyncze przejazdy. Kartę można kupić na większości stacji (na pewno na wszystkich największych: London Bridge, Victoria, Liverpool Street, Bank, King’s Cross St. Pancras, Euston, Heathrow).
Koszt to 5 funtów i jest to depozyt, którego nie wykorzystujemy na przejazdy. 5 funtów odzyskamy, gdy będziemy chcieli kartę zwrócić, na przykład gdy byliśmy w Londynie tylko kilka dni i nie jest już nam potrzebna. Do zakupu karty nie potrzebujemy żadnych dokumentów czy zdjęć, kupuje się ją w okienku, jak zwykły bilet. Oddajemy ją w takim samym okienku.
Pay as you go
Żeby z karty korzystać, trzeba ją naładować. Można to zrobić w okienku, w którym kupiliśmy kartę lub w automacie. Jedną z opcji jest Pay as you go, czyli ładujemy na kartę pewną kwotę, np. 30 funtów i za każdym razem gdy jedziemy autobusem lub metrem odbijamy kartę przy czytniku i odpowiednia kwota jest automatycznie pobierana z naszej karty (puli tych 30 funtów). Żeby sprawdzić, ile pieniędzy zostało na karcie wystarczy przyłożyć kartę do żółtego czytnika w automacie.
Opcja pay as you go jest dobra dla osób, które jeżdżą nie więcej niż 2 razy dziennie w obrębie danych stref.
Co to jest Travelcard
Travelcard to inaczej bilet czasowy (okresowy), który można kupić na 1 dzień, tydzień, miesiąc lub rok. Cena zależy od stref, na które kupujemy Travelcard, przykładowo na 1 tydzień na strefę 1 to koszt 31,40£, na strefy 1 i 2 to koszt 31,40£ (tyle samo co za strefę 1), na strefy 1,2,3 to koszt 36,80£.
W tej opcji nie płacimy za poszczególne przejazdy, tylko możemy jeździć wszystkimi środkami transportu dowolną ilość razy. Pamiętajmy, że tylko w obrębie stref, na które jest Travelcard.
W Travelcard nie ma rozróżnienia na peak i off-peak. Nawet jeśli wiemy, że nie będziemy jeździć w godzinach szczytu to nie ma możliwości kupienia Travelcard, która obowiązywałaby tylko w off-peak i byłaby dzięki temu tańsza.
Travelcard jest najkorzystniejszym rozwiązaniem dla osób, które jeżdżą w obrębie danych stref więcej niż 2 razy dziennie (średnio w danym okresie).
Transport w Londynie – Travelcard na karcie Oyster
Kartę Travelcard możemy mieć w postaci tekturowego bileciku albo możemy też naładować ją na kartę Oyster. Na kartę Oyster można załadować do 5 różnych opcji. Oznacza to, że możemy mieć tygodniowy Travelcard na strefy 1-2 (bo mieszkamy i zwiedzamy w obrębie tych stref i będziemy tam jeździć najwięcej), ale wiemy, że kilka razy będziemy chcieli wybrać się do innych stref 3 (np. na zakupy do Westfield w White City -3 strefa). Wtedy oprócz Travelcard ładujemy na kartę określoną kwotę np. 20 funtów i za te jednorazowe przejazdy nasza inteligentna karta zapłaci z tej puli. Jest to zdecydowanie najtańsze rozwiązanie jeśli nie bywamy w innych strefach za często.
Transport publiczny w Londynie – Autobusy
Jeżdżenie autobusami jest tańsze niż metrem. Zawsze płacimy tę samą kwotę, niezależnie przez które strefy jedziemy, gdzie wsiadamy i gdzie wysiadamy. Nie ma też rozróżnienia na peak i off-peak.
Trasy autobusuów można sprawdzić tutaj
Cena biletu na autobus to:
1,45£ – w opcji karta Oyster Pay as you go
2,40£ – bilet jednorazowy u kierowcy (warto mieć odliczoną kwotę)
4,40£ – daily price cap – maksymalna dzienna kwota, którą zapłacimy jeśli jeździmy wiele razy
Przykład: Jeśli danego dnia jechaliśmy autobusem 5 razy (niezależnie od godzin i stref) to w sumie z naszej karty zostanie pobrane 4,40£ a nie 7,25£. Przy każdym kolejnym przejeździe trzeba pamiętać o przykładaniu karty do czytnika w autobusie. Gdy dojdziemy do 4,40£ kolejne kwoty nie będą już pobierane.
Uwaga: kwota 4,40£ obowiązuje tylko, jeśli danego dnia jeździliśmy wyłącznie autobusami; jeśli choć raz skorzystaliśmy z metra, wtedy obowiązuje nas daily price cap na metro – czytaj niżej.
Transport publiczny w Londynie – Metro
Na system metra w Londynie składa się: 11 linii Underground, kolejka DLR (Docklands Light Railway), linia Overground oraz London Tramlink. Do tego wszystkiego dochodzą jeszcze zwykłe pociągi, którymi także można przemieszczać się w obrębie Londynu.
Na szczęście nie trzeba pamiętać i rozróżniać tych wszystkich nazw, bo na wszystko obowiązuje ten sam bilet. Można dowolnie przesiadać się z Underground na Overground albo na DLR, w zależności która opcja dojazdu jest dla nas najwygodniejsza. Nie zawsze jednak stacje są połączone i bywa, że aby się przesiąść trzeba wyjść ze stacji i przejść kilka-kilkadziesiąt metrów.
Mapa metra (wraz z pociągami) do pobrania tutaj
Cena biletu na metro w pierwszej strefie to:
- 4,70£ – bilet jednorazowy kartonikowy (bez różnicy czy peak czy off-peak)
- 2,20£ – karta Oyster pay as you go (bez różnicy czy peak czy off-peak)
- 7,00£ – off peak daily price cap – maksymalna dzienna kwota, jeśli jeździmy tylko poza godzinami szczytu
- 8,40£ – peak daily price cap – maksymalna dzienna kwota, jeśli przynajmniej jedna podróż była w godzinach szczytu (w tym autobusem)
Uwaga: Maksymalna dzienna kwota jest naliczana w zależności od strefy, w których jeździliśmy. Jeśli cały dzień jeździliśmy w 1 strefie i raz pojedziemy do innej strefy metrem, na przykład 3, to wtedy płacimy maksymalną dzienną stawkę za strefy 1-3.
Jeśli pojedziemy do innej strefy autobusem, wtedy już płacimy tylko maksymalną stawkę za 1 strefę. Jak pisałam wyżej – przy jeżdżeniu autobusem strefy nie mają znaczenia).
Przesiadki
W metrze przesiadki nie mają wpływu na kwotę, którą zapłacimy, dopóki jeździmy w obrębie jednej strefy. Przykładowo, jeśli chcemy dojechać z Westminster do Oxford Circus musimy przesiąść się. Wszystkie stacje są jednak w 1 strefie, dlatego liczy to się jako jeden przejazd w 1 strefie. Kwota, którą zapłacimy, jeśli płacimy Oyster pay as you go to 2,20£.
Godziny szczytu
Peak – od poniedziałku do piątku w godzinach 6:30-9:30 rano oraz 16:00 – 19:00 – to godziny szczytu, w których przejazdy są droższe
Off peak – pozostałe godziny, oraz cała sobota i niedziela, wtedy przejazdy są tańsze
Od tych godzin są liczne wyjątki, które zwykłych turystów raczej nie bardzo dotyczą. Możecie sprawdzić szczegóły tutaj (strona tylko w języku angielskim): www.oyster-rail.org.uk
Strefy biletowe
Londyn jest podzielony na 6 stref biletowych. W jednej części Londynu jest to nawet 9 stref (północny zachód Londynu na liniach Metropolitan i Overground). Najdroższe jest przemieszczanie się w obrębie strefy 1 oraz wjeżdżanie do strefy 1 w godzinach porannego szczytu i wyjeżdżanie w godzinach szczytu wieczornego.
Przykładowe atrakcje w strefie 1:
Tower Bridge, Big Ben, London Eye, Westminster, Notting Hill, Katedra St. Paul, Trafalgar Square, British Museum, Covent Garden, Oxford Street, Hyde Park, Buckingham Palace.
Atrakcje w innych strefach:
Greenwich (2 strefa), centrum handlowe Wesfield w White City (strefa 2), stadion Wimbledon (3 strefa), centrum handlowe Westfield w Stratford (3 strefa), stadion Wembley (4 strefa).
A o dojeździe z lotnisk przeczytacie za tydzień.
Miłego zwiedzania!